Hilde. zaterdag 16 dec. van Lago Aluminé naar Icalma in Chili 20 km

16 december 2017 - Icalma, Chili

zaterdag 16 dec, van camping aan Lago Aluminé in Argentina naar cabana in Icalma in Chili 4 km voorbij Paso Icalma.

Vanmorgen bewolkt maar niet erg koud , wel lange broekenweer, hoewel Lennie  het met haar korte fietsbroek aandurft.
Als we gezellig in het beschutte overdekte hokje, dat aan een kant open is, zitten te ontbijten begint het toch wat te miezeren. Oh jee, gauw spullen in de fietstassen voordat alles nat wordt. Regenjack en regenbroek aan, en daar gaan we , lijkt een beetje op Nederlands weer zoals bv op de eilanden. We moeten vrijwel meteen behoorlijk klimmen en de regen wordt steeds heviger, maar na ongeveer 16 km over wegnr 13 komen we aan een grenspost van Argentinië waar we een  stempel nodig hebben om later  op Vuurland , Argentinië weer in te kunnen. . Na een km of twee komen we aan de Chileense grens en ook daar gaan we naar binnen en moeten we aan de balie langs drie douanebeambten die achter een computer zitten. We krijgen weer een stempel en een document dat erg belangrijk is en dat we goed moeten bewaren omdat  anders onze fietsen  Argentinië niet meer in mogen. Het is een soort eigendomsbewijs van onze fietsen waarop we het merk en de kleur moeten invullen.
Eindelijk, inmiddels half twee, kunnen we verder en tot onze schrik is de regen zo hevig geworden en de wind  zo idioot hard dat we nauwelijks op de fiets kunnen blijven zitten. Het is ook ijzig koud en onze fietshandschoentjes zijn natuurlijk al snel drijfnat waardoor onze vingers zowat bevriezen en dan moeten we op de afdaling die volgt ook nog flink in de remmen knijpen, want het is erg steil naar beneden en de weg zit vol gaten en er ligt veel gruis. Helemaal verkleumd komen we via wegnr S-61 in Icalma aan en rijden door naar  camping  San Michel met Cabanes waar we huisjes zien met een schoorsteen want een kachel is een eerste vereiste, dus daar gaan we naar toe en krijgen een heel leuk houten huisje met inderdaad een gezellige houtkachel en verder lekkere stoelen bij de kachel, een keukentje in de huiskamer achter een soort bar en een eettafel bij het raam. We  zijn de koning te rijk. De kachel wordt  aangestoken en ook de geiser dus we kunnen lekker heet douchen. We spannen een paar lijnen boven de kachel en door de kamer om al onze natte kleren te drogen. Boodschappen halen kan vlakbij en er is een restaurant, nou ja, zoiets, waar we om half negen kunnen komen eten. Heerlijk.

1. Katja:
    28 december 2017