Hilde zondag 31 dec van camping in Lenca, 16 km voor La Arena, naar Llequiman 71 km

31 december 2017 - Llequiman, Chili

zondag 31 dec . Van camping in Lenca,  16 km voor La Arena, naar Llequiman, 71 km

Vanmorgen met stralend weer vertrokken van de camping in Lenca en dat weer houden we de hele dag.  Naar  La Arena is het weer behoorlijk klimmen en dalen maar wel met prachtige uitzichten over zee. Van bovenaf zien we La Arena ineens liggen en we dalen af tot de weg eigenlijk in zee eindigt, dus daar moeten we de veerboot op die in 35 min naar Caleta Puelche vaart. Mooie overtocht over een lange smalle zeearm, de Estero Reloncavi,  met lekker veel wind zodat we soms nat worden van opspattend water dat over de boot waait. De zee is prachtig blauwgroen en ineens zien we twee zeehonden naast elkaar met hun koppen boven water die dan met een boog omhoog komen en weer in het water duiken en even later zwemmen er twee pinguïns naast de boot. Wat een bijzondere belevenis , onze eerste zeehonden en pinguïns in het wild. Als we aankomen in Caleta  Puelche pakken we eerst een leuk koffietentje;  Colonos De Puelche, met mooi uitzicht over zee  en dan gaan we verder over Ruta 7 richting Hornopirén. Maar in Contao gaat er ook een fietsroute V-875 direct langs de kust die we besluiten te  nemen maar die wordt al snel onverhard en dat blijft de komende 50 km zo, horen we. Dat gaat ons een dag kosten want nu halen we Hornopirén niet en dus morgen ook de ferry niet die eens per dag om half elf gaat, maar deze route langs zee is wel erg mooi, al kun je nauwelijks om je heen kijken, omdat je zo goed moet opletten waar je rijdt.
Tegen zes uur zouden we wel een camping, hospederia of cabane willen tegenkomen maar dat valt tegen. Dan komen we in een Noors aandoend dorpje direct langs zee,  Llequiman, pal aan de zee met veel kleurige bootjes op het drooggevallen strand  en allemaal gekleurde houten huisjes en een schattig schooltje naast een prachtig  houten kerkje, Iglesia Chauchil.  We wagen het erop om te vragen of we in het schooltje mogen slapen, tenslotte lukte dat in Argentinië ook. Nou, dat is een goeie gok want het is geen enkel probleem en we mogen ook de douche en de keuken gebruiken en we krijgen zelfs matrassen uit de gymzaal aangeboden van de bovenmeester die naast de school woont. Vlakbij is nog een winkeltje open waar we wat boodschappen halen zodat we in het schooltje met uitzicht  op zee heerlijk kunnen eten. En.....we krijgen de WiFi van de bovenmeester, hoera. Hier vieren we oudejaarsavond met muziek van YouTube en dansen Monique en Lennie er wild op los. Ik ga heerlijk het blog bijwerken.

1. Barbera:
    1 januari 2018
    Wat een leuke en mooie trekkerservaring.
    Veel goeds en mooie kilometers in Chili toegewenst.
  2. Yvonne Lutgerink:
    2 januari 2018
    Hallo dames, ik volg jullie op de voet! Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik wens jullie alle goeds voor het nieuwe jaar en of heel veel fietsplezier.
    Yvonne
  3. Katja:
    2 januari 2018
    wil nu wel bij jullie vertoeven .adembenemend
  4. Esther:
    16 januari 2018
    Ik loop ontzettend achter en ben nu vanaf 1 januari de verhalen aan het inhalen. Wat mooi allemaal weer!