Hilde zondag 14 jan van Villa Cerro Castillo naar wildkampeerplek langs de Rio Ibáñez 55km

14 januari 2018 - Villa Cerro Castillo, Chili

zondag 14 jan 2018 van Villa Cerro Castillo naar wildkampeerplek langs de Rio Ibáñez bij huis met gezin, 55 km

Vanmorgen om half negen vertrekken we met prachtig weer wat gelukkig de hele dag zo blijft en moeten meteen de grindweg Ruta 7 op richting Puerto Murta dat 105 km verderop ligt en dat we natuurlijk niet gaan halen. We willen proberen op de helft te komen  over een weg die soms echt een grindbak is  waar je nauwelijks doorheen komt maar ook soms redelijk begaanbaar. Dan hebben we nog de ongelooflijk harde orkaanachtige wind die door het dal giert en die we meestal pal tegen hebben maar vaak ook opzij waardoor je zowat van je fiets wordt geblazen. Wel loopt deze weg door een prachtig landschap met fantastisch uitzicht over het intens blauwe water van de Rio Ibáñez, die soms heel breed meandert door een groene moerasachtige vlakte en komen we langs een groot blauw meer Lago Verde.  Maar we zitten helaas ook  regelmatig in een dikke gele zandwolk van de voorbij scheurende auto’s over deze best drukke route.
Ongeveer halverwege gaat de grindbak over  in een harde zandweg zonder al te veel kuilen en hobbels en kunnen we weer wat tempo maken . Het jonge Nederlandse stel dat ook in het hostel was en het stel uit Brazilië zitten ook op deze route en we komen elkaar een paar keer tegen omdat zij ergens pauzeren maar later blijven ze ons natuurlijk voor.
Na bijna tien uur fietsen met af en toe stilstaan voor foto’s en wat eten en drinken, hebben we ongeveer 55 km afgelegd en gaan we uitkijken naar een geschikte plek om te overnachten, liefst uit de wind en aan de rivier. Laten we nou toevallig  langs een open plek komen waar een huis staat met wat schuren en waar we heerlijk in het mooie gras kunnen staan, dus ik rijd er door het hek naar toe en vertel aan een vrouw die me tegemoet komt dat we met drie zijn en uit Hollanda komen en of we misschien met onze tentjes ergens mogen staan. Geen enkel probleem zegt ze. Wat een mazzel. We staan vlakbij de Rio Ibanez die we wel kunnen zien maar waar we helaas niet dichtbij kunnen komen omdat er een hek staat en daarachter een soort wal van grind. Maar er is wel een helder stroompje dat door het terrein naar de rivier  loopt, waarin we onze fietsbroek kunnen wassen en ook onszelf. We kunnen nog lekker in de avondzon eten en dan op tijd de tent in. Morgen de volgende 55 km naar Puerto Murta.

1. Barbera:
    15 januari 2018
    Wat een leuke plek zo halverwege de route
    Oe, morgen weer een zware dag?
  2. Carel:
    15 januari 2018
    10 uur, 55km....een echte overlevingstocht....maar toch lees ik ook mooie dingen, vooral daar in Chili !
    Geniet er nog maar van !
  3. Ingrid:
    15 januari 2018
    Bijzonder hoe jullie telkens op byzondere plekjes kampement hebben😊..Hier regen kou en veel nattigheid 🌧....beter daar 😉