Hilde vrijdag 22 dec dagje Termas Geometricas in Conaripe

22 december 2017 - Coñaripe, Chili

vrijdag 22 dec. dagje naar de Termas Geométricas in Coñaripe.

Het is vandaag een bewolkte dag met vanochtend vroeg regen maar om een uur of negen is het droog en kunnen we gewoon buiten ontbijten. Een uitgelezen dag voor de Termas Geométricas.
Een hele aparte bijzondere belevenis. Eerst al de rit ernaar toe over een 18 km lange zwarte off-road weg dwars door de bergen steeds stijgend, soms behoorlijk steil over een behoorlijk hobbelige weg met veel ripio ( wasbord). Lijkt behoorlijk ver van de bewoonde wereld en toch  zie je dan steeds weer ergens een huisje of dat ze huizen in elkaar aan het timmeren zijn op mooie plekken.
De alleraardigste camping houder Miguel brengt ons naar het dorp vanwaar we met een klein busje van het toeristenbureau naar de Termas gebracht worden.
Na veertig minuten rijden zijn we er. Het ziet er heel spannend uit en ook heel mooi en natuurlijk gebouwd in een lange kloof tussen de bergen waar je het water soms naar beneden ziet komen. Er zijn een soort hele lange smalle donkerrode loopbruggetjes gebouwd boven een stroomversnelling waarover je helemaal wat hogerop  tot ver in de kloof kunt lopen met overal kleedhokjes met kluisjes en aan weerskanten van de loopbrug op verschillende niveau’ s mooie poelen gebouwd van natuursteen, die gevuld zijn met warm water van 37 tot 43 graden. Soms staat er een bord dat je er niet in kan omdat het water te heet is. Overal prachtige begroeiing en tropische planten met gigantische bladeren. Hier en daar is er ook een koude waterval waaronder je kunt afkoelen. Toen we aankwamen was het best koud en dachten we dat we  zouden lopen te rillen als we daar in bikini of badpak zouden lopen, maar dat bleek gelukkig helemaal niet het geval. Als je een tijdje in zo’n warme poel geweest bent heb je het helemaal niet koud meer en kun je rustig naar een volgende poel lopen.
Om half vijf worden we weer door Miguel opgehaald en neemt  hij ons mee naar twee andere meren, waarvan  Lago Panguipulli
ontstaan is na een aardbeving in 1960 waarbij een aantal huizen  onder water zijn verdwenen en er ook wat mensen zijn omgekomen. Je ziet er ook heel veel dode boomstammen uit het water steken.
Al met al een hele leuke bijzondere dag.

1. Heleen:
    Foto"s van de Termas ?
  2. Carel:
    23 december 2017
    Klinkt heerlijk (en) mooi !
    Een natuurlijke spa
  3. Eric Dix:
    23 december 2017
    Mooie belevenissen weer. En dan ook nog een houtgestookte Aga tegenkomen. Prachtig. Altijd al een Aga willen hebben.
    Dat Termas Geométricas is dat dit ongeveer? https://www.google.nl/maps/@-39.5008388,-71.8742235,2a,75y,237.52h,55.59t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOVqultFU0ZmNSygOH4lWJg!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl Dat wil ik ook wel!