6 en 7 november De vlucht naar Salta in het noordwesten van Argentinië.

7 november 2017 - Salta, Argentinië

Hilde:
Yes, dit is de dag, bijna een  jaar na het ontstaan van dit avontuurlijke plan gaat deze spannende reis dan toch echt beginnen, er is geen ontkomen meer aan. We gaan. Na heel veel overleggen, wikken en wegen over wat wel mee moet en wat niet, hoeveel kou  we zullen gaan beleven en hoeveel hitte, is eindelijk alles wat we denken nodig te hebben, aangeschaft. Fietsen zijn in orde gebracht en er is uitgeprobeerd of alle bagage erop kan, dat moet lukken, ook al is het echt veel en zwaar.
Peter en Monique hebben hun fietsen  in speciale fietshoezen. Lennie en ik kopen op Schiphol een doos. We binden bobbeltjes plastic op de kwetsbare delen, halen de trappers eraf en draaien het stuur een slag om. Zo moet het lukken, alleen het handvat is net iets te hoog voor de doos. Oh ja, lucht uit de banden , dat scheelt weer iets en voorkomt ontploffen door verschil van luchtdruk in het vliegtuig. Even flink duwen en de fiets zit in de doos. Dichtplakken met tape en klaar is kees. Van Amsterdam naar Barcelona, en daarna naar Buenos Aires gaat alles goed , maar dinsdagnacht, bij aankomst op vliegveld Jorge Newbery (AEP) in Buenos Aires waar we met een bus naar toe moeten om over te stappen op een nationale vlucht naar Salta, passen de dozen niet door het luik waar de bagage doorheen moet. Je gelooft het niet, maar dat luik is de enige mogelijkheid. Er zit niks anders op dan de fietsen uit de doos te halen en in te laten sealen, wat godzijdank goed gedaan wordt door twee potige Argentijnen die het apparaat bedienen en de fietsen ronddraaien . Andere tegenvaller is dat de grote tas van Monique met bijna al haar bagage niet is meegekomen en nog in Barcelona  blijkt te staan. Maar ook dat wordt opgelost, de tas wordt morgen, woensdag op ons AirBnB adres in Salta bezorgd. Daar zullen we vier nachten blijven.
Om een uur of elf landen we in Salta, op bijna 1200 meter hoogte. Spannend hoe onze fietsen het hebben overleefd . Oeps, Peter mist het rechterhandvat, dat had hij in Buenos  Aires al geconstateerd . Balen, maar we vinden wel een fietsenwinkel. Verder zijn er geen problemen en kunnen we onze fietsen op een rustige plek in de aankomsthal rijklaar maken, trappers erop, stuur recht  en misschien nog wat, eitje. Daarna de bagage erop en gaan met die banaan. Naar het adres in het centrum van Salta. 11 km. Oei, even wennen aan de warmte, 28/30 gr met zon. Onze verhuurder Alejandro is niet thuis, het is pas half drie dus we gaan lekker in een soort Febo-achtige sandwich-tent wat eten en drinken,  heerlijk bij een grote ventilator. Later fietsen we even wat rond en ontdekken een leuk groot  plein met heerlijke terrassen rondom . Niet gek voor een biertje en koffie in de schaduw van een groot gebouw. Daar gaan we vanavond nog even naar terug.

1. Christel:
    8 november 2017
    Wauw, reizigers, avonturiers! Het ziet er meteen al ongelooflijk 'anders' uit, dan het hier in Utrecht is! Je zou bijna zeggen 'beter'. Om te beginnen is het hier dikke sokkenweer, en geen blote truitjesweer. En zoeken wij de kachel op en jullie de ventilator. Wat een goed idee om even vier dagen niks te gaan doen in Salta, voor jullie echt gaan fietsen. Er is zo veel om aan te wennen. Lennie, ik neem morgen dit verhaal en de foto's mee naar de trimgroep. Iedereen vindt het keigoed dat jullie dit aan het ondernemen zijn! Hilde, bedankt voor dit blog alvast. En genieten met z'n allen!
  2. Cor.veerhuis:
    8 november 2017
    Het is gelukt. De sprong naar de start is gemaakt. Even acclimatiseren en off you go.
    Leuke foto's en verhaal.
    Groetjes vanuit een ook zonnig Ibiza.
  3. Theo en Paula Rinkema:
    8 november 2017
    Goed zeg. Jullie zijn daar nu "gewoon". Leuk om te lezen en nu lekker een paar dagen bijkomen, genieten en acclamatiseren. En dan: gáán met die fietsen. Een geweldig avontuur en super stoer. Ik wens jullie heel veel succes en vooral heel veel plezier en ook, op gezette tijden sterkte. Leuk om vanuit Wijk bij Duurstede met jullie te mogen meereizen. Hartelijke groetjes van Paula.
  4. Katja:
    8 november 2017
    Ziet er al goed uit met de bepakte fietsen. ga jullie gezellig volgen geniet en doe voorzichtig
  5. Veel groeten, mMarleen:
    Lennie, geweldig!
    Ik zal aan jullie denken als ik vanmidda g bij de kaakchirug lig: kies met ontsteking eruit e morgen ochtend om half 10 met he vliegtuig naar Basel!
  6. Rob de Waal:
    8 november 2017
    Ik wens jullie een geweldig avontuur - ik ga jullie met een jaloerse blik volgen... !
  7. Michel:
    8 november 2017
    De kop is eraf, de toon is gezet. Leuk om weer je verslagen te lezen! Geniet nog even van het Salta bier en heb een goede start naar het Zuiden.
  8. Vera hufen:
    8 november 2017
    De eerste vliegreis zit erop en nu acclimatiseren en dat in een heerlijk klimaat ! Ziet er spannend uit allemaal. Veel plezier daar, Vera
  9. Joost:
    8 november 2017
    Een mooie reis gewenst met vooral veel gezelligheid!
  10. Ingrid:
    9 november 2017
    Ha Stoere fietsers eerste hindernis overwonnen .... super !!
  11. Nine:
    9 november 2017
    Lennie, wat leuk dat ik je kort voor je reis nog tegenkwam. Veel voorspoed gewenst bij jullie mooie reis. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
  12. Heleen:
    Heleen:
    Wat ontzettend leuk en spannend! Wens iedereen een hele goede reis, in goede gezondheid, veel belevenissen, ik ga het met heel veel plezier volgen!
  13. Marinus:
    9 november 2017
    Schaduw, biertje, de fietsen klaar'' gaan met jullie banaan.. wens jullie een geweldige avontuurlijke trip toe.
  14. Anke Brinkman:
    10 november 2017
    Heel veel succes en Monique, ik hoop dat je bagage inmiddels aangekomen is, een spannend begin van een groot avontuur, ik ga jullie volgen!
  15. Marja:
    10 november 2017
    Goed begin is...........Jaloersmakend het vooruitzicht om 4 maanden in Zuid-Amerika te vertoeven.
    Zet m op en geniet ervan vooral. Wat fijn Hilde dat je ons zo goed op de hoogte gaat houden, ik ga jullie nauwgezet volgen en wens jullie een hele goede start op de pedalen. Monique is je bagage er al? Ik hoop het maar, zou zonde zijn van al de moeit en het wikken en wegen wat het aanschaffen ervan je aan energie gekost heeft. Duim voor je ! Zet m op ! Liefs Marja