17 november, van Belén naar Salicas 98 km

17 november 2017 - Salicas, Argentinië

Hilde
Vandaag belooft een snoeihete dag te worden met 32 gr terwijl het gisteren met niet meer dan 25 gr. heel aangenaam was.
We moeten weer om 5 uur op, oh help best erg vroeg hoor maar dan zijn we wel voor de ergste hitte in Salicas hopen we. De bedoeling is dat we om 7uur op de fiets zitten, maar dat is helaas niet helemaal gelukt hoewel Peter wel al klaarstaat. Het wordt tegen half acht, nou ja, ook nog best vroeg. We zetten  er de sokken in en gaan als een speer omdat we eigenlijk alsmaar licht aan het dalen zijn. Maar het is wel om 9 uur al goed heet.
In het eerste het beste gehucht kopen we wat broodjes , wel gortdroog,  en Lennie moet een nieuwe lipbeschermer hebben omdat ze haar net nieuw gekochte alweer kwijt is. Nou ja, komt vast wel boven water en dan heeft ze er twee, altijd handig.
Dan gaan we verder op de lange rechte eenzame weg voor ons met aan beide kanten woestijn, zand, lage bomen , struikjes en veel dood hout, loeiheet en bijna nergens schaduw. Opeens een dode koe, waarvan alleen de huid nog om wat botten hangt en tegen een hek aan hangt. Bizar gezicht. Later zien we er nog een in het zand liggen.
Gelukkig ergens een boom met wat schaduw waar we even stoppen. De wind trekt trouwens behoorlijk aan en het tempo zakt. De paar auto’s die er rijden toeteren en steken hun hand op. Nou ja, de bestuurders dan. Ook een groepje motorrijders zwaait bemoedigend.
Als we er bijna zijn staat er op een kruising een bushokje waarin het heerlijk koel is. We zitten er even uit te puffen als er ook een motorrijder stopt die op zijn maat moet wachten. Hij spreekt wat Engels, wel leuk.
Rond 13 uur bereiken we vlak voor onze bestemming een gehucht met een kiosk waar we even lekker in de schaduw kunnen  zitten  en cola nemen . En dan het laatste stukje in de moordende bloedhitte en keiharde warme wind naar Salicas waar we om drie uur aankomen op een mooie camping bij een gezellig hostel met prima douches etc: Camping Hostel Fundacion niños Indigos in Salicas. De wind is nog steeds hevig en ikzelf besluit het ruime tweepersoonsbed te nemen in een kamer met airco. De anderen gaan toch hun tent opzetten in de schaduw tussen wat bomen. Om een uur of zes gaat gelukkig de wind liggen. Er is een gezellige verblijfsruimte  met keukentje waar we gaan koken na boodschappen en een ijsje , een grote soort open haard, ventilator, koelkast, grote tafels en wat servies.
Het dorp bestaat uit een verharde hoofdweg en verder onverharde zijwegen met allerlei bouwsels, soms meer krotten en soms best netjes met zelfs bloemen erbij. . Er rijden veel brommertjes, veel oude barrels van auto’s en pick-ups. Lennie ontdekt een soort Wibra winkel waar ze een nieuwe rok koopt, want die ze had, is per ongeluk in Belén achtergebleven.
Tijdens het eten besluiten we na heel veel overleg en route-mogelijkheden voor morgen dat we hier een extra dag  blijven omdat met name ik niet helemaal fit ben omdat ik als laatste aan de beurt was voor de diarree. Dus dat wordt morgenochtend lekker lang uitslapen, heerlijk.

1. Marja van Zenderen:
    18 november 2017
    Wat smaakt cola toch lekker... als je zo in die hitte fietst!

Ziek zijn gaat gewoon door Hilde! veel sterkte ermee!