13 november , van Cafayate naar Santa Maria 75 km

13 november 2017 - Santa María, Argentinië

Hilde:

Vandaag weer een snoeihete dag, Peter zag in de zon 45 gr en wij rijden natuurlijk volop in de zon, maar wel met een lekker windje en onder bomen heerlijk koel gelukkig.
Vanmorgen eerst in Cafayate  op een leuk terras met WiFi uiterst luxe en zeer uitgebreid ontbeten , was meteen een lunch eigenlijk. Zo kunnen we er even tegen. Vanaf Cafayate gaan we van Ruta 68 over op de befaamde Ruta 40. In Salta zagen we in de boekwinkel prachtige fotoboeken van deze route. Het stuk dat we vandaag afleggen is een makkie , zo goed als vlak en alsmaar rechtdoor met aan weerskanten een soort prairie landschap van zand met  van die lage boompjes en onbeduidende struikjes . In de verte de bergen.Minder mooi dan gisteren.
We gaan als een speer want nauwelijks klimmen. Af en toe even onder een boom een paar slokken drinken en de benen even strekken en  in een dorp kopen we cola , yoghurt, bananen, tomaten, appels en gaan we  lekker zitten smikkelen op bankjes bij een tafel op een pleintje. Daar is ook een kraan en maken Monique en ik  onze shirts kleddernat.
Oké, we kunnen weer verder . Het is inmiddels wat bewolkt, dus niet meer die volle zon boven ons, heerlijk. Nog 25 km naar Santa Maria, als we zo doorfietsen anderhalf uur. Maar oh jee, ineens een bord dat ze de volgende 21 km met de weg bezig zijn en moeten we verder over een onverharde weg  met veel zand en dikke stenen , dus echt iets voor dikke banden. Nou ja, het is niet anders. Wel jammer dat juist nu de zon weer volop terug is. We besluiten het stuk op te delen en elke 5 km even onder een boom  bij te komen. Dan ineens,  na ongeveer 7 km is de weg splinternieuw geasfalteerd en hopen we dat het verder zo blijft, maar dat is wel erg optimistisch, want na een stuk van 5 km is het weer stenen en zand. Om in Santa Maria te komen moeten  we ook nog door een drooggevallen rivier van zand, die doordat ie erg breed is op een zandverstuiving lijkt. Heel bijzonder. Ook bijzonder zijn huizen langs die zandweg, soms bijna krotten en soms wat netter en wat luxer .
We komen toch  nog bijtijds aan op de camping , waar veel honden rondlopen en natuurlijk zijn er ook nogal wat hondendrollen .  Nou ja, we kunnen redelijke plekjes vinden en zetten de tenten op, nemen een douche die heerlijk is en dan gaan we naar het dorp om ergens lekker eten. Prima.

1. Maria Molenschot:
    14 november 2017
    Wat gezellig om zo jullie reis verslagen te lezen..En wat een mooie foto's.
  2. Marja van Zenderen:
    14 november 2017
    Heerlijk hè.... dat onverharde fietsen! ik wens jullie veel sterkte
  3. Corne van Beek:
    14 november 2017
    Leuk hoor die verslagen en die foto's. Geeft enorme inspiratie aan ons om ook eens zo'n avontuur te beginnen. Ik hoop dat jullie het zo naar de zin blijven hebben.
  4. Ingrid:
    14 november 2017
    Klinkt super ondanks de hobbels .... hier is t fris en regent het.... uitzicht is een computerscherm en sportzaal.... wat een gevoel van vrijheid hebben jullie wellicht ?!
  5. Lucas:
    16 november 2017
    Leuke verhalen en avonturen, dames en heer.
    Wanneer is de miss natte t-shirt verkiezing?
    Nog heel veel plezier,

Groet,